Aktualności

Najwyższej jakości usługi świadczymy od 2008 roku

VoIP – czym jest? Jak działa?

Wyobrażasz sobie życie bez możliwości wykonywania połączeń głosowych, czyli po prostu dzwonienia do ludzi? Jasne, że nie. To jeden z kluczowych elementów naszego codziennego życia, ale także prowadzenia biznesu. A co, jeśli jakość tych połączeń mogłaby być jeszcze lepsza, a ich koszt – niższy? Właśnie to gwarantuje najnowsza technologia VoIP. 

Czym dokładnie jest VoIP i jakie są zalety korzystania z tej technologii? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. 


VoIP - co to jest? 

VoIP to skrót od słów Voice-over-Internet Protocol. Jest to technologia przetwarzania głosu, która umożliwia jego przekazywanie za pośrednictwem Internetu. 

Innymi słowy mówiąc, VoIP pozwala na wykonywanie połączeń głosowych za pośrednictwem łącza internetowego. W przypadku tych tradycyjnych, odbywa się to za pomocą telefonii komórkowej lub stacjonarnej. 

VoIP umożliwia także prowadzenie telekonferencji i wideokonferencji. 


Jak działa telefonia VoIP? 

VoIP w 100% bazuje na łączach internetowych. Ściślej mówiąc, połączenia głosowe są tu wykonywane z wykorzystaniem protokołu internetowego, w którym dane są przesyłane zgodnie z normą IP. Odbywa się to w podobny sposób, w jaki przesyłasz pliki czy wiadomości tekstowe, np. za pomocą maili czy komunikatorów. 

Samo korzystanie z tej technologii nie jest skomplikowane i nie wymaga inwestycji w specjalistyczny sprzęt. Jeśli posiadamy tradycyjne telefon stacjonarny, możemy go również użyć w telefonii VoIP, wykorzystując do tego specjalną bramkę VoIP. Podłącza się go analogicznie, jak w przypadku zwykłej usługi telefonicznej. Tyle, że do specjalnej bramki VoIP (adaptera), która umożliwia zmianę sygnału analogowego na cyfrowy. 

Z powodzeniem możesz korzystać także z innych urządzeń. Smartfon również sprawdzi się w tej roli, podobnie jak komputer. Wystarczy, że zainstalujesz specjalną aplikację Softphone, która umożliwi Ci realizowanie połączeń VoIP (za pomocą 3G, 4G/LTE, 5G lub WiFi).Możesz także zakupić specjalistyczny sprzęt, czyli telefon VoIP. 

Potrzebujesz oczywiście jeszcze jednej rzeczy – stabilnego i szybkiego łącza internetowego. Zagwarantuje Ci to odpowiednią jakość realizowanych połączeń. Należy jednak pamiętać, że takie łącze powinno być dedykowane. Zdarza się często, że użytkownicy mają włączoną na swoich routerach funkcję SIP ALG oraz zablokowaną transmisję RPT, co może spowodować błędy i zakłócenia w połączeniach. Dodatkowo takie łącze dostępowe,  wspólne dla VoIP jest bardziej podatne na cyberataki. 


Zalety telefonii internetowej 

Technologia VoIP ułatwia prowadzenie biznesu, a także pozwala generować oszczędności. Co przekonuje do niej przedsiębiorców? Przede wszystkim: 

- Wysoka jakość połączeń. Dzięki VoIP możesz zapomnieć o uciążliwych szumach czy trzaskach, które często zakłócają połączenia wykonywane za pomocą tradycyjnej telefonii. W praktyce oznacza to znacznie lepszą jakość dźwięku i rozmów – pod warunkiem, że korzystasz ze stabilnego i szybkiego łącza internetowego. 

- Mobilność i ułatwienia w zakresie pracy zdalnej. Dzięki VoIP możesz pracować z dowolnego miejsca na świecie. Aby obsługiwać infolinię, nie musisz korzystać z telefonu stacjonarnego czy przebywać w biurze.

- Łatwe zarządzanie połączeniami. Technologia VoIP umożliwia Ci stworzenie wirtualnej centrali i zarządzanie nią z poziomu wygodnego interfejsu. 


Kiedy i gdzie telefonia internetowa się sprawdzi?

Ostatnimi laty technologia VoIP zyskuje na popularności. Chętnie korzystają z niej przede wszystkim duże przedsiębiorstwa, a także instytucje publiczne, w których każdego dnia wykonuje się setki czy nawet tysiące połączeń. 

Zastanawiasz się, czy to opcja dla Ciebie? Sprawdzi się ona przede wszystkim w firmach, które: 

- opierają swoją działalność (nawet w pewnym zakresie) na infolinii, czyli np. wszelkich call center, ale także przedsiębiorstwach, które obsługują w ten sposób klientów,

- funkcjonują zdalnie – z VoIP możesz korzystać z dowolnego miejsca. Wystarczy tylko dostęp do Internetu,

- składają się z kilku filii lub planują ich uruchomienie w przyszłości,

- narzekają na aktualną jakość połączeń,

- wykonują dużo międzynarodowych połączeń,

- chcą ograniczyć koszty,

- szukają sposobu na usprawnienie zarządzania połączeniami. 

Co sądzisz o takim rozwiązaniu? Myślisz, że sprawdzi się w Twoim przypadku? Skontaktuj się z doradcami Q4Net. Porozmawiamy o możliwościach rozwoju Twojego biznesu i technicznych aspektach wdrożenia technologii VoIP w Twojej firmie! 

 OSTATNIE WPISY